پرورش بلدرچین
نوشته شده توسط : جوجه کشی

 

پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین – چگونه بلدرچین پرورش دهیم؟

در این مقاله که توسط سایت دستگاه جوجه کشی تهیه شده به پرورش و نگهداری از بلدرچین خواهیم پرداخت انچه که در این مقاله خواهید خواند به شرح ذیل است :

پایه ی پرورش بلدرچین

نحوه جوجه کشی بلدرچین

پرورش بلدرچین و مراقبت از بلدرچین های ژاپنی

دستگاه جوجه کشی بلدرچین

تجربه جوجه کشی بلدرچین

 

سرمایه اولیه : حذاقل 10 میلیون تومان

فضایی لازم بزای پرورش 2000 بلذرچین :50 متر

محل دریافت مجوز : اداره دامپزشکی استان

بهترین روش فروش :مراجعه به شرکت های بسته بندی

میزان سود در ازای 10 میلیون سرمایه :روزانه 50 هزار تومان

قابلیت توسعه : پرورش بلدرچین گوشتی و تخم گذار ، جوجه کشی و فروش دان

 

پایه ی پرورش بلدرچین

به طور کلی دو روش اصلی پرورش بلدرچین وجود دارد که به طور معمول در پرورش بلدرچین آزموده شده است یکی از آنها زمانی است که شما مخلوطی از جنسیت های بلدرچین را در قفس خود داشته باشید میزان نرخ مذکر و مونث باید ۱:۲٫۵ باشد که به معنی ۴ بلدرچین نر و ۱۰ بلدرچین ماده است.اگر شما بلدرچین ها را در مقیاس بزرگ پرورش می دهید یا زمان کافی برای صرف وقت به روش های دیگر را ندارید این همان موردی است که به کار شما می آید. این روش دارای برخی از معایب ها مانند دعوای مکرر بین نرها می باشد که باعث استرس و عصبانیت بین دیگر پرندگان قفس می شود و منجر به نا منظم شدن لقاح و میزان تخم گذاری می شود.
روش دیگر نیز نگهداری بلدرچین های نر و ماده به صورت جداگانه و قراردادن نرها در قفس ماده ها برای انجام کار خودشان به طور دوره ای است. در این روش شما نرخ باروری بالایی خواهید داشت و کیفیت پرورش به خوبی تحت نظارت خواهد بود. این تمرین خوبی برای پرورش بلدرچین در مقیاس کوچک خواهد بود. مخصوصا زمانی که شما می خواهید بلدرچین های رنگی ژاپنی را پرورش دهید ، کنترل بهتری روی رنگ ها و طرح هایی که شما می خواهید خواهید داشت.تنها عیب این روش پرورش بلدرچین مصرف شدن زمان است.

جوجه کشی از بلدرچینجوجه کشی از بلدرچین

 

 

جوجه کشی بلدرچین

بلدرچین های اهلی غریزه ی لانه گذاری را از دست داده اند بنابراین تنها راه پرورش بلدرچین در ماشین جوجه کشی است. یک انتخاب دیگر قرار دادن تخم بلدرچین ها زیر یک مرغ تخم نشین است (نژاد بانتوم ایده آل می باشد).اگر شما این گزینه را انتخاب کردید باید هر گونه تخم مرغ دیگر را از زیر مرغ تخم نشین حذف کنید.
تخم بلدرچین ها را هر روز برای کاهش عفونت جمع آوری کنید .تخم بلدرچین های به نظر سالم تر با پوسته های به نظر محکم تر را انتخاب کنید.آنها را به طور کامل برای تشخیص هر گونه ترک یا آسیب های دیگر بازرسی کنید.تخم های بلدرچین را نشویید چرا که این کار باعث از بین بردن پوشش محافظ تخم مرغ ها می شود و آنها را در برابر عفونت های باکتریایی آسیب پذیر می کند. همچنین توصیه می شود که روی آنها عمل نطفه سنجی را اجرا کنید. این کار هر گونه ترکی که ممکن است وجود داشته باشد و سلامتی زرده و اندازه ی فضای هوایی را به شما نشان می دهد. اگر شما یک نطفه سنج خریده اید اطمینان حاصل کنید که آن یک نطفه سنج با شدت نور بالا باشد. چون یک نطفه سنج معمولی نمی تواند نور را به خوبی داخل پوسته ی تاریک تخم بلدرچین بتاباند.
تخم بلدرچین ها را در یک مکان خنک و خشک در سینی هایی که کف آن چرب است نگهداری کنید.دمای ذخیره سازی باید بین ۱۲-۱۷ درجه ی سانتی گراد و رطوبت نسبی بین ۷۰-۸۰ درصد باشد.مراقب باشید ، اگر درجه ی دما به ۱۸ درجه ی سانتی گراد برسد رشد جنین کوچک ممکن است که شروع شود و هچ تخم بلدرچین ها بی فایده خواهد شد. تخم بلدرچین های آماده شده برای هچ را در یخچال نگهداری نکنید آنجا برای آنها بسیار سرد است. برخی می گویند که شما می توانید تخم بلدرچین ها را قبل از هچ برای ۱۰ روز نگهداری کنید اما ما بیش از ۷ روز توصیه نمی کنیم.
تخم بلدرچین ها بعد از جمع آوری باید بخور داده شوند اما برخی پرورش دهندگان این کار را هنگامی که تخم بلدرچین ها را داخل دستگاه جوجه کشی برای هچ قرار می دهند انجام می دهند. اگر شما گزینه ی دوم را انتخاب کردید ، بخور باید در ۱۲ ساعت اول جوجه کشی انجام شود. برای بخور از ۲۵ گرم پتاسیم پرمنگنات و ۳۵ میلی لیتر فرمالین ۴۰ درصد برای هر مترمکعب از فضای ماشین جوجه کشی استفاده کنید.این روش مانند این است که پتاسیم پرمنگنات را داخل یک سرامیک با قطر بزرگ و با دیواره ی کم ارتفاع مانند یک تابه ی بزرگ بریزید و سپس فرمالین را به آن اضافه کنید. بهتر است در این فضا نفس نکشید و از یک ماسک مناسب استفاده کنید.ظرف را داخل ماشین جوجه کشی قرار دهید و دمای آن را بین ۲۰-۳۰ درجه ی سانتی گراد و رطوبت نسبی را بین ۸۰-۹۰ درصد تنظیم کنید. اگر شما ماشین جوجه کشی هوای تحت فشار دارید فن در حال اجرا است اما دریچه را برای۲۰ دقیقه ببندید سپس دریچه را باز کنید و ظرف را از داخل ماشین جوجه کشی بردارید.اگر دستگاه جوجه کشی شما از نوع ماشین جوجه کشی هوای ساکن است ظرف را داخل ماشین برای ۲۰ دقیقه بگذارید سپس در را باز کنید و ظرف را از داخل ماشین بردارید.
در پرورش بلدرچین اتاقی که ماشین جوجه کشی شما در آن قرار داده خواهد شد باید در یک درجه ی حرارت ثابت باشد.ماشین جوجه کشی باید تمیز و ضد عفونی شده باشد.اطمینان حاصل کنید که ماشین جوجه کشی تان را برای تقریبا یک روز قبل از شروع به جوجه کشی به درستی تنظیم و اجرا کرده باشید.
در پایان روز این انتخاب شماست که چه نوع ماشین جوجه کشی را برای پرورش بلدرچین انتخاب بکنید اما ما ماشین جوجه کشی را توصیه میکنیم مجهز به فن چرخنده ی خودکار باشد.اگر ماشین شما مجهز به این فن باشد هیچ نقطه ای از داخل دستگاهتان را سرد نخواهید یافت همچنین با امکانات چرخش خودکار اگر فراموش کنید که تخم بلدرچین ها را بچرخانید این کار را برای شما انجام می دهد. بنابراین شما نیمی از راه را برای رسیدن به هچ موفقیت آمیز طی کرده اید. اگر ماشین جوجه کشی شما با چرخاننده ی اتوماتیک تخم مرغ مجهز نشده باشد این بسیار مهم است که تخم بلدرچین ها را به صورت دستی ۳-۴ بار در روز بچرخانید. چرخش تخم بلدرچین ها برای حفظ جنین کوچک در وسط تخم مرغ و جلوگیری از چسبیدن آن به پوسته ی تخم مرغ بسیار مهم است .تنها دو چیز مهم دیگر نیز وجود دارد که شما باید به ان توجه کنید و آن حفظ درجه ی حرارت درست یعنی ۳۷-۳۸ درجه ی سانتی گراد و سطح رطوبت ۴۵-۵۵ درصد است .حتی اگر شما یک ماشین جوجه کشی تمام اتوماتیک کنترل شده ی دیجییتالی داشته باشید توصیه می شود که دماسنج و رطوبت سنج اضافی را داخل ماشین جوجه کشی طوری قرار دهید که بتوانید از طریق مشاهده از پنجره چک کنید و مطمئن شوید که دستگاه جوجه کشی به درستی کار می کند. سطح دمای مناسب بسیار مهم است زیرا دمای پایین موجب هچ دیررس و دمای بالا نیز منجر به هچ زودرس می شود که هیچ کدام از آنها خوب نیستند و اگر همچین مشکلی پیش بیاید شما جوجه بلدرچین های زیادی را در ۷ روز اول از دست خواهید داد. در روز هفتم شما میتوانید نطفه سنجی را برای مشاهده ی اینکه چه مقدار از تخم بلدرچین ها بارور هستند انجام دهید. در این مرحله شما باید بتوانید جنین داخل تخم بلدرچین را تشخیص دهید و هرگونه تخم بلدرچین های فاقد جنین را از دستگاه جوجه کشی حذف کنید تا از انتقال هر گونه عفونت به تخم بلدرچین های سالم جلوگیری کنید و جوجه کشی را برای ۸ روز دیگر ادامه دهید. در روز ۱۵ ام چرخش مکانیزمی را متوقف کنید اگر شما تخم بلدرچین ها را به صورت دستی می چرخاندید چرخاندن آن را متوقف سازید و دما را تا ۳۷٫۵ درجه ی سانتی گراد (۹۹٫۵ فارنهایت) ببرید. در این مرحله رطوبت را تقریبا تا ۸۰ درصد افزایش دهید . این کار پوسته را نرم کرده و به جوجه بلدرچین های کوچک کمک می کند که به راحتی ار آن بیرون بیایند . اگر ماشین شما دارای یک سینی جداگانه برای هچ است پس تخم بلدرچین های خود را روی آن قرار دهید .جوجه بلدرچین های ژاپنی از روز ۱۶ ام شروع به هچ شدن خواهند کرد اما اکثر آنها باید در روز ۱۷ ام هچ شوند . هر جوجه بلدرچینی که بعد از روز ۱۸ ام هچ شود خواهد مرد. اگر شما به ۷۵ درصد از هچ یا بیشتر از آن رسیده باشید کار شما به خوبی پیش رفته است .
این بسیار مهم است که شما به جوجه بلدرچین هایتان اجازه بدهید که خودشان از پوسته بیرون بیایند و شما خودتان یا با استفاده از وسیله ای به آنها کمک نکنید . اگر آنها احتیاج به کمک داشته باشند آنها به اندازه ی کافی قوی نخواهند بود که زندگی کنند و در یک یا نهایتا دو روز خواهند مرد.

بیشتربخوانید:  نحوه پرورش پرنده بلدرچین
جوجه بلدرچینجوجه بلدرچین

جوجه ها را تا زمانی که آنها خشک و کرکی نشده اند داخل ماشین جوجه کشی نگه دارید.سپس آنها را در قسمت از قبل گرم شده قرار دهید .دراینجا عجله نکنید در این صورت جوجه ها سرما می خورند و پاهایشان پیچ خورده و می میرند. جوجه بلدرچین ها تا ۲۴ ساعت ودر مواقعی تا ۴۸ ساعت بعد از هچ می توانند در ماشین جوجه کشی بمانند.

پرورش بلدرچین  و مراقبت از بلدرچین های ژاپنی

ممکن است که شما فکر کنید که الان بعد از هچ بلدرچین ها کارمان تمام شده است اما در واقع کارما تازه شروع شده است.
این بسیار مهم است که که برودر (جایی که جوجه ها در آنجا امکان رشد دارند) خود را در سایز مناسب بر حسب تعداد جوجه بلدرچین هایی که میخواهید داخل آن قرار دهید انتخاب کنید.جوجه ها باید فضای کافی برای دور ماندن از لامپ منبع گرما_  مادر مصنوعی  اگر که بخواهند کمی خنک بمانند را داشته باشند. همچنین در نظر داشته باشید که جوجه بلدرچین ها به طور قابل توجهی سایزشان بزرگ خواهد شد و به طور کامل پردار شده و قادر به رفتن به خانه های دائمی شان خواهند شد.

لانه بلدرچینلانه بلدرچین

اطمینان حاصل کنید که اینکه امکان دسترسی هیچ شکارچی به آنها وجود نداشته باشد مطمئن شوید. حدودا ۲-۴ سانتی متر لایه ی زیرین جوجه ها را در هفته ی اول با کاغذ یا چیزی بهتر مانند برخی پرده های سنگین قدیمی و یا ورق هایی پوشش دهید (ما از تراشه های چوب مرغوب استفاده می کنیم) ، اگر شما می خواهید از کاغذ به عنوان پوشش استفاده کنید مطمئن شوید که آن از نوع سفت و نرم است چون جوجه ها روی سطوح سخت و صاف مانند مقوا گشاد گشاد راه می روند. این بسیار مهم است که دو طرف در را میخ بزنید و فاصله ی بین دیوار و در را تنگ و امن کنید تا جوجه ها در آن گیر نکنند.در روز هچ لامپ بخاری را به خوبی روشن کنید ،قبل از اینکه جوجه ها را داخل محل پرورش بلدرچین  قرار دهید از مناسب بودن بستر و دیوار ها برای جوجه ها مطمئن شوید. برای هفته ی اول از خرده نان های فوق العاده ریز و خوب به عنوان غذا برای جوجه ها استفاده کنید. با توجه به کوچک بودن جوجه بلدرچین ها آنها قادر نخواهند بود که خرده نان های در اندازه ی استاندارد بخورند. خوراک باید روی زمین پاشیده شود تا آنها بتوانند به راحتی غذا را پیدا کنند. محل دانخوری را در جای خوبی قرار دهید تا آنها جای آن را به خوبی یاد بگیرند. آبخوری باید به دور از منبع گرما قرار بگیرد که آب گرم نشود. اطمینان حاصل کنید که شما آبخوری مناسبی را انتخاب میکنید . اگر محل آبخوری بسیار عمیق باشد یک تکه سیم برق یا کمی سنگریزه و یا هرچیز دیگری که برای آبخوری شما مناسب است استفاده کنید تا از غرق شدن جوجه ها در آن جلوگیری کنید (آنها میتوانند در۳/۴ از آب های عمیق یا حتی کمتر غرق شوند)برخی از پرورش دهندگان از لامپ های روشنایی استاندارد به عنوان منبع گرما استفاده می کنند اما ما از لامپ های حرارتی در تجارت طیور استفاده می کنیم. لامپ های حرارتی را ۱۲ بالاتر از جوجه ها قراردهید اما درنهایت دستورالعمل تولید کننده را برای دلایل ایمنی برای آتش سوزی دنبال کنید. سطح گرما باید بین ۳۵-۳۶ درجه ی سانتی گراد (۹۵-۹۶٫۸ فارنهایت) برای هفته ی اول باشد.سپس در هفته ای که جوجه ها برای رفتن به محل دائمی شان آماده شدند سطح دما را تا ۳٫۵ درجه ی سانتی گراد(۳۸٫۳فارنهایت ) کاهش دهید . پس از هفته ی اول شما می توانید پوشش کف و محافظ غرق شدن جوجه ها را اگر که احساس بکنید امن است بردارید. شما میتوانید سطح گرما را اندازه بگیرید اما جوجه بلدرچین ها در هر صورت به شما خواهند گفت که احساس سرما میکنند یا گرما. اگر جوجه ها احساس سرما کنند تا جایی که بتوانند نزدیک منبع گرما خواهند شد و اگر به دور از منبع گرما درحال راه رفتن باشند خواهید دانست که دما برای آنها مناسب است.کاهش دما به نوع منبع گرمایی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد اما در مورد لامپ حرارتی به طور کلی دو راه وجود دارد. یکی از آنها این است که لامپ حرارتی را به وسیله ی قطعه ای کمی بالا نگهدارید. و دیگری شروع با یک لامپ ۲۵۰ وات و سپس تغییر به یک لامپ ۱۰۰ وات و بعد به یک لامپ ۶۰ وات است .این به طور معمول راهی برای پرورش دهندگان با استفاده از لامپ های استاندارد است. اما آنها یک نور به طور دائم نزدیک به جوجه ها دارند و با یک لامپ۱۰۰وات استاندارد شروع کرده و هر هفته سایز آن را کاهش دهید. ما لامپ حرارتی را ترجیح می دهیم و ااستدلال ما این است که به نظر ما جوجه ها نیاز دارند که در شرایط روز و شب از یک نور ثابت استفاده کنند. این امر اگر شما بخواهید بلدرچین های تخم گذار با کیفیت خوب پرورش دهید بسیار مهم است اما این را هم در نظر بگیرید که نور مداوم و قوی منجر به رفتارهای خشمگینانه می شود. جدا از قسمت هایی که اشاره کردم تمام چیزی که شما باید انجام دهید این است که از دسترسی مداوم جوجه بلدرچین هایتان به آب خنک و غذا مطمئن شوید.
پس از ۴ هفته جوجه بلدرچین ها پردار شده و آماده ی ترک برودر و حرکت به خانه ی جدیدشان خواهند شد.

بیشتربخوانید:  تولید مثل و جوجه کشی بلدرچین - بخش اول

در انتهای آموزش پرورش بلدرچین چند نمونه دستگاه جوجه کشی بلدرچین را معرفی میکنیم.

 

دستگاه جوجه کشی ۴۸ تایی

نمای کلی دستگاه جوجه کشی 48 تایینمای کلی دستگاه جوجه کشی ۴۸ تایی

 

این دستگاه جوجه کشی قابلیت جوجه کشی از ۱۲۰ تخم بلدرچین به صورت کامل اتوماتیک و هوشمند بدون دخالت دست را دارد.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ تایی

دستگاه جوجه کشی 96 تاییدستگاه جوجه کشی ۹۶ تایی

 

این دستگاه نمونه بزرگ و بهینه شده ماشین جوجه کشی ۴۸ تایی بوده و قابلیت جوجه کشی از ۲۴۰ تخم بلدرچین را دارد.

فیلم پرورش کبک و بلدرچین

 

 

تجربه یک دکترای طیور از پرورش بلدرچین

 

ابراهیمی که از دانش آموختگان دانشگاهی در مقطع دکتری طیور است ، از پرورش دهندگان موفق بلدرچین است که فعالیت خود را در این زمینه از فضای بسیار کوچک و با سرمایه نسبتا کم آغاز کرده است. وی کارافرینی در زمینه پرورش طیور و پرندگان را به تحصیل کردگان بیکار که به دنبال پیدا کردن فرصت های شغلی در بخش دولتی هستند را توصیه می کند. در ادامه تجربه این کارافرین موفق در زمینه پرورش بلدرچین که از زبان خود وی بیان شده است را بیان می کنیم.

 

پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه تصمیم گرفتم که در زمینه پرورش بلدرچین فعالیت کنم. با گرفتن وام 12 میلیونی از جهاد سازندگی در حیاط 12 متری که داریم پرورش بلدرچین را شروع کردم. در آن زمان قفس بلدرچین با قیمت 700 تا 900 هزار تومان در بازار به فروش می رسید. و من هم تصمیم گرفتم که کار ساخت این قفس ها را یاد بگیرم و خودم آن ها را بسازم. علاوه بر این از دستگاه چرخ گوشت هم برای تولید جیره استفاده کردم.

از همان آغاز فعالیت در زمینه پرورش بلدرچین تصمیم داشتم که کار را گسترش دهم و از تجهیزات پیشرفته مانند دستگاه جوجه کشی استفاده کنم. در آن مراحل اولیه در هر دوره 1000 قطعه بلدرچین را پرورش می دادم.

زمانی که در حیاط 12 متری بلدرچین پرورش می دادم با پیشنهاد فرمانده سپاه مازندران در یک پادگان در رامسر منتقل شدم و در آنجا فعالیت خودم را گسترش دادم. هم اکنون در هر دوره 45 روزه 12 هزار بلدرچین و 12 هزار مرغ پرورش می دهم. در این کسب و کار برای 8 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده و 50 درصد سودآوری دارد.

ابراهیمی در مورد مزیت های پرورش بلدرچین می گوید : بلدرچین یک پرنده بسیار مقاوم در برابر بیماری هاست و در طول دوره پرورش نیازی به واکسیناسون ندارد. طول دوره بلوغ این پرنده کوتاه و 35 روز است و در مدت 17 روز از تخم نطفه دار بلدرچین جوجه کشی می شود. گوشت و تخم این پرنده به دلیل طعم لذیذ و ارزش بالایی غذایی و دارویی در بازار دارای فروش قابل ملاحظه ای است. همه این عوامل باعث می شود که پرورش بلدرچین سودآوری بالایی داشته باشد.

وی به فارغ التحصیلان رشته های دام و طیور توصیه می کند که به جای تلاش برای استخدام در ادارات دولتی به عنوان کارشناس ، در پی کارافرینی و اشتغال باشند. علم و دانش در زمینه پرورش طیور نقش مهمی را ایفا می کند و من نقش علم را در این زمینه به خوبی مشاهده می کنم. به دلیل تحصیل در رشته طیور قادر هستم به صورت علمی جیره نویسی کنم که مستقیما در بازدهی پرورش این پرنده تاثیرگذار است.

 

پرورش بلدرچین

 

 
 
 
 

پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی بلدرچین را مطالعه نمایید:

 





:: برچسب‌ها: آموزش نگهداری بلدرچین, بلدرچین, پایه ی پرورش بلدرچین, پرورش بلدرچین, پرورش بلدرچین در خانه, جوجه کشی از بلدرچین, جوجه کشی از بلدرچین در خانه, چگونه پرورش بلدرچین, دستگاه جوجه کشی بلدرچین, ماشین جوجه کشی بلدرچین ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: